Podstawa programowa
Z dnia 14 lutego 2017r.
PODSTAWA PROGRAMOWA WYCHOWANIA PRZEDSZKOLNEGO DLA PRZEDSZKOLI, ODDZIAŁÓW PRZEDSZKOLNYCH W SZKOŁACH PODSTAWOWYCH ORAZ INNYCH FORM WYCHOWANIA PRZEDSZKOLNEGO
Podstawa programowa wychowania przedszkolnego wskazuje cel wychowania przedszkolnego, zadania profilaktyczno-wychowawcze przedszkola, oddziału przedszkolnego zorganizowanego w szkole podstawowej i innej formie wychowania przedszkolnego, zwanych dalej „przedszkolakami”, oraz efekty realizacji zadań w postaci celów osiąganych przez dzieci na zakończenie wychowania przedszkolnego.
Celem wychowania przedszkolnego jest wsparcie całościowego rozwoju dziecka. Wsparcie to realizowane jest przez proces opieki, wychowania i nauczania-uczenia się, co umożliwia dziecku odkrywanie własnych możliwości, sensu działania oraz gromadzenia doświadczeń na drodze prowadzącej do prawdy, dobra i piękna. W efekcie takiego wsparcia dziecko osiąga dojrzałość do podjęcia nauki na pierwszym etapie edukacji.
Zadania przedszkola
- wspieranie wielokierunkowej aktywności dziecka w jego rozwoju, w obszarze fizycznym, emocjonalnym, społecznym i poznawczym;
- tworzenie warunków umożliwiających dzieciom swobodny rozwój, zabawę i odpoczynek w poczuciu bezpieczeństwa;
- wspieranie aktywności dziecka w zakresie integracji sensorycznej, oraz umiejętności korzystania z procesów poznawczych;
- zapewnienie warunków sprzyjających nauki i zabawy za pomocą doświadczeń;
- wspieranie samodzielnego poznawania świata przez dziecko oraz doboru treści do poziomu rozwoju dziecka oraz jego możliwości;
- wzmacnianie poczucia własnej wartości, indywidualności, oraz współuczestnictwa w grupie;
- wspieranie i doskonalenie nawyków i zachowań prowadzących do samodzielności, dbania o zdrowie, sprawności ruchowej i bezpieczeństwa;
- przygotowanie do rozumienia emocji, uczuć własnych i innych ludzi;
- tworzenie sytuacji edukacyjnych rozwijających wrażliwość dziecka w różnych sferach aktywności człowieka;
- zapewnienie warunków pozwalających na samodzielne zapoznawanie się z otaczającą dziecko przyrodą, rozbudzającą wrażliwość na otaczające ich środowisko przyrodnicze, adekwatnie do etapu rozwoju dziecka;
- tworzenie warunków pozwalających na bezpieczne zapoznanie się z elementami techniki w otoczeniu (konstruowanie, majsterkowanie, planowanie, prezentacja własnych prac);
- współpraca z rodzicami oraz innymi organizacjami i instytucjami wspomagających rozwój tożsamości dziecka;
- kreowanie sytuacji, w których dziecko zapoznaje się z wartościami i normami społecznymi;
- wspomaganie mechanizmów uczenia się dziecka za pomocą innowacji pedagogicznych oraz różnorodnych metod pracy;
- organizowanie sytuacji edukacyjnych, pozwalających na budowanie zainteresowań dziecka językiem obcym.
Dziecko, które kończy etap wychowania przedszkolnego, musi zdobyć pewne umiejętności, osiągnięcia w czterech podstawowych obszarach.
W fizyczny obszarze rozwoju dziecko:
- zgłasza potrzeby fizjologiczne;
- radzi sobie z czynnościami samoobsługowymi;
- kulturalnie spożywa posiłki;
- zgłasza potrzebę ruchu, odpoczynku itd.;
- uczestniczy w zabawach muzycznych, rytmicznych i ruchowych;
- inicjuje zabawy konstrukcyjne;
- wykonuje czynności takie jak: sprzątanie, pakowanie, używa chwytu pisarskiego podczas rysowania, kreślenia i pierwszych prób pisania;
- wykazuje sprawność ciała i koordynacji pozwalającej na rozpoczęcie nauki czynności złożonych jak czytanie i pisanie.
W emocjonalnym obszarze rozwoju dziecko:
- rozpoznaje i nazywa podstawowe emocje;
- szanuje emocje własne i innych osób;
- przedstawia emocje i uczucia;
- rozstaje się z rodzicami bez lęku oraz ma świadomość, że rozstanie bywa dłuższe lub krótsze;
- rozróżniania emocje i uczucia przyjemne i nieprzyjemne;
- zauważa, że nie wszystkie przeżywane emocje i uczucia mogą być podstawą do podejmowania natychmiastowego działania;
- potrafi wczuć się w emocje i uczucia osób z najbliższego otoczenia;
- zauważa, że zwierzęta posiadają zdolność odczuwania, przejawia wobec nich troskę i życzliwość.
W społecznym obszarze rozwoju dziecko:
- przejawia poczucie własnej wartości;
- wyraża szacunek wobec innych osób;
- nawiązuje relacje rówieśnicze;
- odczuwa swoją przynależność do rodziny, narodu, grupy przedszkolnej, grupy chłopców, grupy dziewczynek oraz innych grup;
- posługuje się swoim imieniem, nazwiskiem, adresem;
- używa zwrotów grzecznościowych: dzień dobry, do widzenia, proszę, dziękuję, przepraszam;
- respektuje i tworzy zasady w grupie;
- współdziała z dziećmi w zabawie, pracach użytecznych oraz podczas odpoczynku;
- respektuje prawa i obowiązki swoje oraz innych osób;
- komunikuje się z dziećmi i osobami dorosłymi, stosując komunikaty werbalne i pozawerbalne.
W poznawczym obszarze rozwoju dziecko:
- wyraża swoje rozumienie świata, zjawisk i rzeczy znajdujących się w bliskim otoczeniu za pomocą komunikatów pozawerbalnych oraz za pomocą języka mówionego;
- posługuje się językiem polskim w mowie zrozumiałej dla dzieci i osób dorosłych, mówi płynnie, wyraźnie, rytmicznie, rozróżnia głoski na początku i na końcu w wybranych prostych fonetycznie słowach;
- odróżnia elementy świat fikcji od realnej rzeczywistości;
- rozpoznaje litery, którymi jest zainteresowany dzięki zabawie;
- odczytuje krótkie wyrazy utworzone z poznanych liter w formie napisów drukowanych;
- odpowiada na pytania, opowiada o zdarzeniach z przedszkola, objaśnia kolejność zdarzeń w prostych historyjkach obrazkowych;
- recytuje wierszyki, układa i rozwiązuje zagadki;
- słucha, odtwarza i tworzy muzykę, śpiewa piosenki, porusza się przy muzyce i do muzyki, dostrzega zmiany charakteru muzyki;
- wykonuje własne eksperymenty graficzne farbą, kredką, ołówkiem, mazakiem itd.
- czyta obrazy, nazywa symbole i znaki znajdujące się w otoczeniu, wyjaśnia ich znaczenie;
- zna nazwę swojego kraju i jego stolicy;
- rozpoznaje symbole narodowe (godło, flaga, hymn);
- klasyfikuje przedmioty według: wielkości, kształtu, koloru, przeznaczenia;
- potrafi ułożyć przedmioty w grupy, szeregi, rytmy, odtwarza układy przedmiotów i tworzy własne;
- rozróżnia podstawowe figury geometryczne: koło, trójkąt, kwadrat, prostokąt;
- eksperymentuje, szacuje, dokonuje pomiaru długości przedmiotów wykorzystując np. dłoń, stopę, but:
- określa kierunki oraz położenie przedmiotów w stosunku do własnej osoby oraz innych przedmiotów, rozróżnia stronę lewą i prawą;
- przelicza elementy zbiorów w czasie zabawy, posługuje się liczebnikami porządkowymi;
- rozpoznaje cyfry oznaczające liczby od 0 do 10, eksperymentuje z tworzeniem kolejnych, wykonuje dodawanie i odejmowanie w sytuacjach codziennych;
- odróżnia liczenie błędne od poprawnego;
- w trakcie zabaw posługuje się pojęciami dotyczącymi następstw czasu np. wczoraj, dzisiaj, jutro, rano, wieczorem oraz nazwami pór roku, dni tygodnia i miesięcy;
- rozpoznaje modele monet i banknotów o niskich nominałach, rozumie do czego służą pieniądze;
- zna pojęcia dotyczące zjawisk przyrodniczych np. tęcza, deszcz, burza, spadanie liści z drzew, sezonowe wędrówki ptaków, kwitnienie drzew, zamarzanie wody;
- podejmuje samodzielną aktywność poznawcza np. oglądanie książek, korzystanie z nowoczesnych technologii itd.;
- zna zawody wykonywane przez rodziców oraz osoby z najbliższego otoczenia, potrafi wyjaśnić czym zajmuje się poszczególna osoba, wykonująca dany zawód;
- rozumie proste polecenia w języku obcym nowożytnym i reaguje na nie.
W naszym przedszkolu podstawa programowa jest realizowana od poniedziałku do piątku od godziny 8.00-13.00
Zajęcia dodatkowe:
- Religia (wg deklaracji rodziców)
- Rytmika
- Logopedia
- Zajęcia o charakterze terapeutycznym
- Zajęcia rewalidacyjne