Przedszkole Publiczne nr 4 we Włocławku

Obserwuj nas na Facebooku

Podstawa programowa

Z dnia 14 lutego 2017r.

PODSTAWA PROGRAMOWA WYCHOWANIA PRZEDSZKOLNEGO DLA PRZEDSZKOLI, ODDZIAŁÓW PRZEDSZKOLNYCH W SZKOŁACH PODSTAWOWYCH ORAZ INNYCH FORM WYCHOWANIA PRZEDSZKOLNEGO


Podstawa programowa wychowania przedszkolnego wskazuje cel wychowania przedszkolnego, zadania profilaktyczno-wychowawcze przedszkola, oddziału przedszkolnego zorganizowanego w szkole podstawowej i innej formie wychowania przedszkolnego, zwanych dalej „przedszkolakami”, oraz efekty realizacji zadań w postaci celów osiąganych przez dzieci na zakończenie wychowania przedszkolnego.

Celem wychowania przedszkolnego jest wsparcie całościowego rozwoju dziecka. Wsparcie to realizowane jest przez proces opieki, wychowania i nauczania-uczenia się, co umożliwia dziecku odkrywanie  własnych możliwości, sensu działania oraz gromadzenia doświadczeń na drodze prowadzącej do prawdy, dobra i piękna. W efekcie takiego wsparcia  dziecko osiąga dojrzałość do podjęcia nauki na pierwszym etapie edukacji.

Zadania przedszkola

  • wspieranie wielokierunkowej aktywności dziecka w jego rozwoju, w obszarze fizycznym, emocjonalnym, społecznym i poznawczym;
  • tworzenie warunków umożliwiających dzieciom swobodny rozwój, zabawę i odpoczynek w poczuciu bezpieczeństwa;
  • wspieranie aktywności dziecka w zakresie integracji sensorycznej, oraz umiejętności korzystania z procesów poznawczych;
  • zapewnienie warunków sprzyjających nauki i zabawy za pomocą doświadczeń;
  • wspieranie samodzielnego poznawania świata przez dziecko oraz doboru treści do poziomu rozwoju dziecka oraz jego możliwości;
  • wzmacnianie poczucia własnej wartości, indywidualności, oraz współuczestnictwa w grupie;
  • wspieranie i doskonalenie nawyków i zachowań prowadzących do samodzielności,  dbania o zdrowie, sprawności ruchowej i bezpieczeństwa;
  • przygotowanie do rozumienia emocji, uczuć własnych i innych ludzi;
  • tworzenie sytuacji edukacyjnych rozwijających wrażliwość dziecka w różnych sferach aktywności człowieka;
  • zapewnienie warunków pozwalających na samodzielne zapoznawanie się z otaczającą dziecko przyrodą, rozbudzającą wrażliwość  na otaczające ich środowisko przyrodnicze, adekwatnie do etapu rozwoju dziecka;
  • tworzenie warunków pozwalających na bezpieczne zapoznanie się z elementami techniki w otoczeniu (konstruowanie, majsterkowanie, planowanie, prezentacja własnych prac);
  • współpraca z rodzicami oraz innymi organizacjami i instytucjami wspomagających rozwój tożsamości dziecka;
  • kreowanie sytuacji, w których dziecko zapoznaje się z wartościami i normami społecznymi;
  • wspomaganie mechanizmów uczenia się dziecka za pomocą innowacji pedagogicznych oraz różnorodnych metod pracy;
  • organizowanie sytuacji edukacyjnych, pozwalających na budowanie zainteresowań dziecka językiem obcym.


Dziecko, które kończy etap wychowania przedszkolnego, musi zdobyć pewne umiejętności, osiągnięcia w czterech podstawowych obszarach.

W fizyczny obszarze rozwoju dziecko:

  • zgłasza potrzeby fizjologiczne;
  • radzi sobie z czynnościami samoobsługowymi;
  • kulturalnie spożywa posiłki;
  • zgłasza potrzebę ruchu, odpoczynku itd.;
  • uczestniczy w zabawach muzycznych, rytmicznych i ruchowych;
  • inicjuje zabawy konstrukcyjne;
  • wykonuje czynności takie jak: sprzątanie, pakowanie, używa chwytu pisarskiego podczas rysowania, kreślenia i pierwszych prób pisania;
  • wykazuje sprawność ciała i koordynacji pozwalającej na rozpoczęcie nauki czynności złożonych jak czytanie i pisanie.

W emocjonalnym obszarze rozwoju dziecko:

  • rozpoznaje i nazywa podstawowe emocje;
  • szanuje emocje własne i innych osób;
  • przedstawia emocje i uczucia;
  • rozstaje się z rodzicami bez lęku oraz ma świadomość, że rozstanie bywa dłuższe lub krótsze;
  • rozróżniania emocje i uczucia przyjemne i nieprzyjemne;
  • zauważa, że nie wszystkie przeżywane emocje i uczucia mogą być podstawą do podejmowania natychmiastowego działania;
  • potrafi wczuć się w emocje i uczucia osób z najbliższego otoczenia;
  • zauważa, że zwierzęta posiadają zdolność odczuwania, przejawia wobec nich troskę i życzliwość.

W społecznym obszarze rozwoju dziecko:

  • przejawia poczucie własnej wartości;
  • wyraża szacunek wobec innych osób;
  • nawiązuje relacje rówieśnicze;
  • odczuwa swoją przynależność do rodziny, narodu, grupy przedszkolnej, grupy chłopców, grupy dziewczynek oraz innych grup;
  • posługuje się swoim imieniem, nazwiskiem, adresem;
  • używa zwrotów grzecznościowych: dzień dobry, do widzenia, proszę, dziękuję, przepraszam;
  • respektuje i tworzy zasady w grupie;
  • współdziała z dziećmi w zabawie, pracach użytecznych oraz podczas odpoczynku;
  • respektuje prawa i obowiązki swoje oraz innych osób;
  • komunikuje się z dziećmi i osobami dorosłymi, stosując komunikaty werbalne i pozawerbalne.

W poznawczym obszarze rozwoju dziecko:

  • wyraża swoje rozumienie świata, zjawisk i rzeczy znajdujących się w bliskim otoczeniu za pomocą komunikatów pozawerbalnych oraz za pomocą języka mówionego;
  • posługuje się językiem polskim w mowie zrozumiałej dla dzieci i osób dorosłych, mówi płynnie, wyraźnie, rytmicznie, rozróżnia głoski na początku i na końcu w wybranych prostych fonetycznie słowach;
  • odróżnia elementy świat fikcji  od realnej rzeczywistości;
  • rozpoznaje litery, którymi jest zainteresowany dzięki zabawie;
  • odczytuje krótkie wyrazy utworzone z poznanych liter w formie napisów drukowanych;
  • odpowiada na pytania, opowiada o zdarzeniach z przedszkola, objaśnia kolejność zdarzeń w prostych historyjkach obrazkowych;
  • recytuje wierszyki, układa i rozwiązuje zagadki;
  • słucha, odtwarza i tworzy muzykę, śpiewa piosenki, porusza się przy muzyce i do muzyki, dostrzega zmiany charakteru muzyki;
  • wykonuje własne eksperymenty graficzne farbą, kredką, ołówkiem, mazakiem itd.
  • czyta obrazy, nazywa symbole i znaki znajdujące się w otoczeniu, wyjaśnia ich znaczenie;
  • zna nazwę swojego kraju i jego stolicy;
  • rozpoznaje symbole narodowe (godło, flaga, hymn);
  • klasyfikuje przedmioty według: wielkości, kształtu, koloru, przeznaczenia;
  • potrafi ułożyć przedmioty w grupy, szeregi, rytmy, odtwarza układy przedmiotów i tworzy własne;
  • rozróżnia podstawowe figury geometryczne: koło, trójkąt, kwadrat, prostokąt;
  • eksperymentuje, szacuje, dokonuje pomiaru długości przedmiotów wykorzystując np. dłoń, stopę, but:
  • określa kierunki oraz położenie przedmiotów w stosunku do własnej osoby oraz innych przedmiotów, rozróżnia stronę lewą i prawą;
  • przelicza elementy zbiorów w czasie zabawy, posługuje się liczebnikami porządkowymi;
  • rozpoznaje cyfry oznaczające liczby od 0 do 10, eksperymentuje z tworzeniem kolejnych, wykonuje dodawanie i odejmowanie w sytuacjach codziennych;
  • odróżnia liczenie błędne od poprawnego;
  • w trakcie zabaw posługuje się pojęciami dotyczącymi następstw czasu np. wczoraj, dzisiaj, jutro, rano, wieczorem oraz nazwami pór roku, dni tygodnia i miesięcy;
  • rozpoznaje modele monet i banknotów o niskich nominałach, rozumie do czego służą pieniądze;
  • zna pojęcia dotyczące zjawisk przyrodniczych np. tęcza, deszcz, burza, spadanie liści z drzew, sezonowe wędrówki ptaków, kwitnienie drzew, zamarzanie wody;
  • podejmuje samodzielną aktywność poznawcza np. oglądanie książek, korzystanie z nowoczesnych technologii itd.;
  • zna zawody wykonywane przez rodziców oraz osoby z najbliższego otoczenia, potrafi wyjaśnić czym zajmuje się poszczególna osoba, wykonująca dany zawód;
  • rozumie proste polecenia w języku obcym nowożytnym i reaguje na nie.

W naszym przedszkolu podstawa programowa jest realizowana od poniedziałku do piątku od godziny 8.00-13.00

Zajęcia dodatkowe:

  • Religia (wg deklaracji rodziców)
  • Rytmika
  • Logopedia
  • Zajęcia o charakterze terapeutycznym
  • Zajęcia rewalidacyjne